گنبدسازی عسگریان

ساخت گلدسته طرح امام حسین از استیل طلایی در خرم آباد

گلدسته سازی در خرم آباد

درباره گنبد و گلدسته
درباره گنبد و گلدسته ها اظهار نظرهای زیادی بیان شده است :
1.وجود گلدسته و دو تا یا یكی بودن آن ، ارتباطى به شیعه بودن و یا سنى بودن ندارد. همین الان در میان اهل سنت مساجد فراوانى هست كه مساجدشان دو گلدسته دارد و در میان مساجد شیعه هم مساجدى هست كه یك گلدسته دارد.
در سال 53 هجرى قمرى به دستور معاویه در مصر مسجدى ساختند كه داراى چهار گلدسته بود. (مسجد در معمارى ایران، نوشته حسین زمرشیدى، چاپ اول، 1374، ص 156، چاپ رحلى)
در هندوستان مساجد چند مناره اى فراوان است و مساجد بزرگ تركیه همین الان دو مناره دارند. (معمارى مساجد جهان نوشته امجد، بهومیل پروچاكاز، ترجمه حسین سلطان زاده، ص 59، چاپ اول 3731) مسجد الحرام داراى 9 مناره و مسجد النبى داراى 11 مناره است.
در معمارى مساجد، احداث مناره منفرد تا آخر قرن پنجم مرسوم بود و از قرن ششم به بعد، مناره هاى زوج ساخته شد. (مسجد در معمارى ایران ص 271)
در عین حال، در همین قرون اولیه هم گلدسته هاى زوج ساخته مى شد. به این نكته هم توجه داشته باشید كه شكل مناره ها و جفت بودن آنها از مختصات معمارى ایرانى است(مسجد در معمارى ایران ص 761) الان در ایران مناره ساختن، براى تزیین است و از نظر معمارى، دو تا بودن زیباتر است. (مسجد در معمارى ایران ص 571)
2.عده ای گنبد و گلدسته را شاخص هایی بلند برای دید، شكوه سازی و راهنمایی از دور دانسته اند.
3.بعضی دیگر، گنبد و گلدسته را برای قبله یابی می دانند. در مكتب تشیع، خط عمود منصف بر خط واصل دو گلدسته را ، تأمین كننده جهت قبله می دانند.
در مكتب معماری اهل تسنن، خط گذرا از گنبد و گلدسته (تك گلدسته)، جهت قبله را معلوم خواهد كرد.
بنا بر این عقیده , گنبد نشانی از هدف، یعنی خداست و گلدسته ها، نشانی از دو یار واقعی خدا، دو آفریده كامل حق، یعنی محمد و علی می باشند. در روایت داریم كه پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: یا علی! كسی خدا را نشناخت؛ جز من و تو. كسی تو را نشناخت؛ جز خدا و من و كسی مرا نشناخت؛ جز خدا و تو. حال گنبد و گلدسته ، یعنی خدا و محمد و علی كنار هم قرار گرفته اند.
همان گونه كه محمد(ص) و علی (ع) در كنار خدا معنا می یابند، گلدسته هم در كنار گنبد معنای گلدسته و دسته گل می گیرد. بدون گنبد، مناری بیش نیست؛ حتی اگر دو عدد باشد. در مذهب تسنن كه حساسیت بر روی مولای متقیان علی (ع) دارند تك گلدسته می گذارند؛ یعنی فقط گنبد و یك گلدسته یعنی الله و محمد(ص)

ساخت گلدسته|سازنده انواع گنبد و گلدسته|گلدسته سازی در تهران|گنبد استیل|ساخت گنبد استیل|سازنده گنبد استیل|گنبد استیل طلایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *